Archive for 16 december, 2011

h1

Vecka 36+5 – Förlossningsbrev

16 december, 2011

Imorn är det tre veckor till bf. Jag känner mig rätt trött och sliten och inte alls förberedd på att föda barn. De där böckern jag skulle ha läst har jag inte ens lånat ännu. Vojne. Men ungen kommer ju att komma ut ändå och jag har ju faktiskt fött två barn innan, så jag ska nog klara det en gång till. Ett förlossningsbrev har jag i alla fall knåpat ihop och det kommer här ifall någon är intresserad. Det är nästan identiskt med det vi skrev inför förra förlossningen. Jag har bara skrivit om lite så att det stämmer med våra utökade erfarenheter sedan dess.

Brevet ligger i en plastficka ihop med några andra papper som ska med till förlossningen. Det kanske är dags att börja fundera på att packa den där väskan? Eller i alla fall tvätta lite bebiskläder? Det känns som att jag förtränger att tiden går just nu och bara fokuserar på att det ska vara klart. Det är dags att boa lite nu!

Bebisen har varit lite lugnare den senaste veckan, men jag känner rörelser varje dag. Hickan är återkommande och det är verkligen märkligt, att ha hicka långt nere i magen. Idag har det varit två gånger redan. 🙂

 

Våra tankar om förlossningen

Allmänt

  • Mina förlossningar har gått fort. Det kan alltså gå fort även denna gång.
  • Första förlossningen fick avslutas med sugklocka och det blev lite akut, men slutade väl.
  • Jag känner ingen oro inför den här förlossningen, jag vill föda barn!
  • Vi vet att vi väntar en *nyfiken i en strut*.
  • Våra pojkar har varit lite små och även Räkan (*nyfiken i en strut*) förväntas vara lite liten för tiden.

Förlossning / Smärtlindring

  • Jag vill gärna använda så naturlig smärtlindring som möjligt; andning, bad, dusch, akupunktur och beröring tex. Jag vet hur jag ska andas, men jag kan behöva påminnas om jag är spänd och glömmer bort mig.
  • Lustgas fungerade bra under första förlossningen, den hjälpte mig att andas rätt. Men under andra förlossningen ställde den bara till det och smakade illa.
  • Jag är helst så upprätt jag kan under förlossningen, gärna stående i den mån jag orkar.

Efteråt

  • Vi önskar sen avnavling av vårt nyfödda barn, dvs ingen klampning förrän navelsträngen slutat pulsera. Om det krävs att ph-test tas vill vi att det tas med intakt navelsträng som tillfälligt trycks åt med fingrarna.
  • Jag vill inte ha något livmodersammandragande innan navelsträngen slutat pulsera och barnet är avnavlat, såvida det inte är livsnödvändigt för mig.
  • Vi önskar lugn och ro direkt efteråt, med barnet hud mot hud. Skötning, vägning och mätning kan vänta en liten stund.
  • Jag hade problem med att få amningen att fungera efter första förlossningen och jag är övertygad om att lugn och ro samt hudkontakt kan underlätta. Efter andra förlossningen fungerade allt alldeles perfekt från start.
  • Om jag måste sys efteråt vill jag ha ordentlig bedövning, inte bara spray. Detta hörsammades inte efter min andra förlossning, då jag återigen bara fick bedövningsspray först – vilket inte räckte.
  • Pappan vill gärna ta hand om första skötningen.

Annat viktigt

  • Detta är våra önskemål och tankar. Självklart kan annat hända som ändrar omständigheterna. Vi vill dock tidigt få information om vad som händer runt oss och hur barnet mår.
  • Om barnet måste föras iväg direkt efteråt skall pappan följa med i den mån han får.