Archive for 7 november, 2011

h1

Vecka 31+1 – Tillväxtkontroll

7 november, 2011

Nu har vi varit på första tillväxt-kontrollen. Allt såg bara fint ut med Räkan och vi fick en noggrann genomgång av allt där inne. Tillväxten var helt ok än så länge, men vi vet ju också att det inte brukar avta förrän framåt vecka 34. Just nu var vikten uppskattad till ca 1699 g (förväntad var 1815 g), vilket ger -6,4% på kurvan.

Precis som jag anat har gymnastikövningarna gett resultat där inne och huvudet var neråt. Rumpan låg precis där jag trott att den är, så nu har jag fått bekräftelse på att jag börjar lära mig vad som är vad när jag känner på magen.

Dr B är otroligt metodisk, noggrann och visar och berättar om allt han ser. Det är så kul att få göra UL med honom, för det känns som att han verkligen bjuder på en ”stund med bebisen”. När navelsträngen låg som en bubbla framför ansiktet så buffade han lite på magen för att få bebisen (eller navelsträngen) att röra sig lite, så vi skulle få se hela ansiktet. Han frågade om vi visste könet och vi svarade ja. Han sa att vi hade rätt och så visade han oss en gång till. 🙂

Han förklarade detta med att vi får små barn med att det helt enkelt är genetiskt, då båda våra pojkar har varit små. Jag frågade om man kunde veta varför det blir så, eftersom varken jag eller min man varit så små när vi föddes, men han sa att det inte behöver ha med det att göra. Det är helt enkelt så att jag föder små barn och då brukar man hålla koll på dem, så att de mår bra inne i magen och inte avviker extremt mycket.

Vi fick en ny tid till 5/12 för att följa upp.